Mindfulness u trudnoći

autorica : Neda Pleić ; prof. psihologije

Trudnoća je jedno izrazito važno iskustvo koje mijenja naš život. Neki kažu da im je to najljepši period života, dok ga se drugi sjećaju kao period kontinuiranih strahova i nedoumica. Kao budući roditelji želimo dapočetak života našeg djeteta bude lijep i da taj period provedemo u optimalnom raspoloženju kako bi naše dijete od prvog dana, od začeća imalo lijep i ugodan život. Beba je živa od samog začeća, od začeća u nama raste novi mali život… Sve što se nama događa, događa se i bebi, ona osjeti svako naše uzbuđenje, mirnoću, zadovoljstvo, ugodu, ali tako osjeti i ljutu hranu, žgaravicu, ljutnju, napetost, tjeskobu… Ako se živciram nisam dobra trudnica? Ako u trudnoći imam dosta stresnih događaja, naštetit ću djetetu? Kako ću biti dobra majka ako se bez djeteta ne znam nositi sa stresom? Hoće li porod proći dobro? Kako će izgledati odnos s mojim partnerom poslije poroda? Ovo je samo jedan mali dio pitanja koja muče trudnice i njihove partnere. Kako bi pomogli trudnicama da se bolje nose s ovim poteškoćama, razvijen je mindfulness program namijenjen trudnicama.

Mindfulness ili usredotočena svjesnost je znači biti svjestan sebe i svijeta oko sebe ovdje i sada bez prosudbe. Kroz prakticiranje mindfulnessa radimo na sebi da se iz automatskog pilota koji kontinuirano upravlja nama prebacimo u bivanje sada i ovdje. Naš mozak i naše tijelo vole raditi po automatskom pilotu, on je izrazito koristan, skraćuje nam vrijeme reakcije, usmjerava nas na najbolje ishode, pomaže nam da brzo reagiramo u opasnim situacijama i ima još mnogo prednosti. S druge strane kada stalno vozimo kroz život na automatskom pilotu, stalno prožvakavamo događaje iz prošlosti ili događaje iz budućnosti i ne uspijevamo živjeti sada i ovdje i uživati u ovom trenutku. Mindfulness meditacija nam pomaže da se vratimo u ovdje i sada, da ne osuđujemo već usporimo. Pomaže nam da se kroz osvještavanje tijela, misli i emocija bolje povežemo sa svojim unutarnjim iskustvom te učinimo to svoje unutarnje iskustvo pozitivnijim i imamo što više dobrobiti za naš um, tijelo i emocije.

Meditacija je vježba koja nam pomaže kako pronaći unutarnji mir. Uči nas da umjesto da se povedemo za svakom misli koja nam dođe, pustimo misli da plutaju kao oblaci, dok smo usmjereni na svoje disanje. Ima korijene u istočnjačkoj kulturi, ali kultiviranje mindfulnessa nema veze s religijom. Znanstvenici, psiholozi  predvođeni KabatZinnom su preuzeli tehniku kako bi je koristili u terapijske svrhe, proveli niz istraživanja te je učinili znanstveno dokazanom tehnikom koja pomaže većini ljudi u razvijanju boljeg, svjesnijeg i mirnijeg sebe. Znanstveno su dokazane mnoge prednosti same tehnike, te se primjenjuje kod različitih skupina (djece, odraslih, bolesnih, kronične boli, ovisnosti, kroničnog stresa, problema kontrole impulsa, anksioznosti depresije, shizofrenije, problema na poslu, sposobnosti planiranja)

Pokrenut je i niz programa koji su usmjereni na mindfulness i trudnoću. Mindfulness je znanstveno dokazano pomaže trudnicama kod poteškoća u trudnoći:

Bolje nošenje s kroničnom boli

Smanjuje strahove od poroda

Smanjuje strahove o trudnoći i roditeljstvu

Povećava samopouzdanje u porodu i roditeljstvu

Smanjuje percepciju boli u porodu

Žene koje su prakticirale mindfulness imale su manje preranih poroda, djeca su bila bolje porođajne težine, osim toga procjenjuju majčinstvo ugodnijim iskustvom.

Prakticiranje mindfulnessa uključuje nekoliko elemenata: primjećivanje, učenje i prakticiranje svjesnosti iz trenutak u trenutak , kroz svoju okolinu, disanje i misli.

Svjesnost odnosno jednostavno uzimanje pauze i primjećivanje stvari bez dodavanja ikakve prosudbe. Uključuje i usporavanje, umjesto tipične žurbe iz jednog u drugi dio dana, iz jedne aktivnosti u drugu, iz jednog roka u drugi. Kao svaka aktivnost, mindfulness zahtjeva vježbu. Mindfulness je za nas često učenje vještine, kao na primjer kada učimo novi jezik. Prvo je važno biti motiviran naučiti novi jezik, zatim proučimo gdje i kako ga naučiti, naučimo nove riječi, ponavljamo ih sami sa sobom, ponavljamo ih s drugim ljudima, često učimo uz profesora koji nas potiče da na ispravan način koristimo naučeno. Što se više posvetimo učenju, bolje naučimo jezik. Isto tako mindfulness pomaže, kroz razne mikromeditacije, osvještavanje ovdje i sada, namjerno usmjeravanje pozornosti na aktivnosti, učenje i čitanje iz knjiga, nesustavno meditiranje… Ukoliko želimo izvući maksimum iz mindfulnessa dobro je kontinuirano i strukturirano vježbati. Znanstvena istraživanja su pokazala kako prakticiranje mindfulnessa kroz 8 tjedana pola sata dnevno čini strukturne promjene u mozgu te pomaže ljudima razviti

Kroz prakticiranje mindfulnessa možemo svoju trudnoću osjetiti u potpunosti, osjećati sebe i svoju bebu u svakom trenutku (procjenjivali ga mi ugodnim ili neugodnim), održati bolje odnose s partnerom, lakše se nositi s strahovima koji se javljaju u trudnoći, te se pripremiti biti bolji roditelj. Kroz mindfulnessučimo kako kada uživamo i kada nam je teško možemo osjetiti i usmjeriti se prema onome što je stvarno važno.